Suntem sclavii benzinei.


In 1974 Dacia avea un motor de 1300 cmc, cu 54 CP si un consum mediu de 8 litri benzina /100 km.

Astazi ( 2014)un motor de serie mare pe benzina de 1200 cmc are 70-80 CP si un consum mediu de 8 litri de benzina/100 km.

Intre timp nu mai vorbim la telefoane fixe , cu fir, ci la smartphonuri ce se pot incarca la soare si prin care ne putem si vizualiza interlocutorul. Automobilele au si 2 motoare, au navigatie, senzori in pneurile fara camera, aer conditionat pentru fiecare, puteri de zeci de mii de kw, 100 de mii de arbori de distributie, 100 de mii de supape si traductori, ABS, iar masinile parcheaza singure, fiindca noi suntem prea prosti.

poza este de pe descopera.roCeea ce nu se schimba este, observati ! consumul de combustibil. Au trecut 40 de ani si masinile pentru marea masa de soferi consuma tot 8 litri de benzina/100 km! O sa colonizam planeta Marte probabil, si automobilele noastre tot 8 litri/100 km vor consuma. Da, pretul la pompa va fi diferit, dar consumul nu. Fiindca producatorii de motoare nu stiu( ?) decat sa faca motoare mai complicate, mai musculoase, dar care nu stiu sa consume putina benzina.

Pai sa vedem si niste diferente ce au aparut in cei 40 de ani.

Pe de-o parte viteza de croaziera era de 90 km/h, astazi este de 100 sau 120 km/h. Orasele sunt acum mai aglomerate si aerul conditionat nu se foloseste doar iarna. Dacia 1300 avea 900 kg, acum masina similara cu motor de 1200 cmc are maxim 1100 kg. Pe de alta parte acum 40 de ani carburatoarele amestecau combustibilul cu aer cum puteau ele mai bine, astazi sistemele de injectie fac ce vor producatorii de motoare. Sondele lambda fac raportul stoichiometric ideal pentru a nu se arde combustibil inutil. Schimbatorul de viteze avea 4 trepte la Dacie. Acum au minim 5, deci consum redus. Turatiile de putere maxima au cam ramas aceleasi , daca nu au scazut, undeva pe la 5000 rot/min. Sa mai presupunem si ca benzina era mai proasta acum 40 de ani?

Ei bine, de ce nu se vand si automobile de 900 kg care sa aiba motoare de 50 CP si sa consume 4 litri in oras? E imposibil? Randamentul unui motor pe benzina este in jur de 30%, deci inca relativ mic. Dar se mai poate „storce” ceva din motorul Otto ca sa putem consuma putin combustibil, sa platim mai putin pe combustibil si sa poluam mai putin ?

Eu cred ca suntem prizonierii unei industrii care traieste foarte bine daca platim macar 10% din veniturile unei familii doar pe combustibil.

 

Anunțuri

Despre cezar

ride in black, think in white !
Galerie | Acest articol a fost publicat în dileme și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Suntem sclavii benzinei.

  1. Nautilus zice:

    Asta are logică într-o singură împrejurare: să presupui că Dacia 1300 era maşina tipică pentru cea mai mare parte a planetei.

    Ori Dacia 1300 / Renault 12 s-a vândut în număr mare în România şi Turcia, în număr mai puţin semnificativ în America Latină, la francezi a fost înlocuită rapid de R18 şi nu a reprezentat niciodată ceva la nivel planetar.

    • cezar zice:

      E mai putin relevanta istoria Dacia. Ideea este ca acum 30 ani automobilele consumau aproximativ la fel ca si acum. Motoarele sunt mai putin poluante, dar consuma la fel fiindca sunt mai puternice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s