Poarta- Frederik Pohl.


poartaIn anul 1977 „Poarta” a castigat premiul Nebula si a reusit sa stranga si alte cateva premii literare SF ceea ce inseamna ca Pohl daduse lovitura cea mare. Urmatoarele 3 volume ce inchid trilogia Portii nu sunt atat de apreciate, dar luata separat, prima carte face toti banii.

Personajul principal , cu nume de instalator – Robinette, povesteste in cateva sedinte de psihanaliza cum a ajuns bogat, dar si nefericit. Psihologul, un element al viitorului ce ar putea sa ni se-arate, este culmea, un robot, un calculator. Minunatia analizeaza in amanunt ceea ce spui, gestica, tot ceea ce a stocat in memorie. Si se dovedeste extrem de eficace.

In viitorul neprecizat, omenirea isi cauta si alte planete pentru un trai mai bun. Deja, cei 23 de miliarde de pamanteni mancau alimente sintetice pe baza de gudron, extras prin minerit din munti. Pe Pamant era viata grea, dar se colonizase intr-o buna masura planeta Venus. Acolo se traia in subteran si se tragea speranta ca oamenii de stiinta vor intelege ceva din vestigiile ramase civilizatiei venusiene, Heechee. Se pare ca civilizatia Heechee parasise planeta Venus in urma cu cateva milioane de ani in cautare de ceva mai bun , precum pamantenii. Oamenii de stiinta bajbaiau cu tot felul de teorii despre istoria Heechee, iar ce aveau concret erau doar cateva tipuri de artefacte si Poarta : „Un asteroid sau poate nucleul unei comete.Cam zece kilometri in lungul axei mari….Pe dinafara, arata ca un bulgare neregulat si carbonizat, cu sclipiri albastrui. Pe dinauntru era poarta catre univers.” Poarta fusese descoperita si amenajata de oameni. In Poarta se gasisera cateva sute de nave Heechee cu care se putea explora universal, cu mai mult decat viteza luminii. Erau 3 tipuri de nave de 1, 3 si 5 ocupanti, iar problema principala era ca nu se cunostea sistemul lor de propulsie, cum se comanda o destinatie, multe echipamente ramasesera curiozitati. Te imbarcai cu maximul de provizii, te lansai in univers fara sa stii unde in speranta ca la intoarcere ceea ce gaseai : observatii stintifice, artefacte, viata, te-ar fi imbogatit. Poarta apartinea umanitatii printr-o companie multinationala ce administra strict, ca o activitate comerciala, dar in scopuri stiintifice patrimoniul bucatii de roca si tot ceea ce gaseau exploratorii.  Partea foarte proasta este ca zborurile erau precum ruleta ruseasca, unele nave nu se mai intorceau deloc, altele se intorceau cu echipajul ciopartit de-a dreptul, altele cu ceva succes.

Eu, Robinette, duc o viata trista si fara speranta in mai bine pe Pamant. Pe Venus nu e mare scofala. Am o sansa sa ma realizez daca strang multi bani si-mi incerc norocul in Poarta. Ajung acolo, in sfarsit, fiindca am jucat la loterie si sunt un tip norocos. Din Poarta plec de 3 ori, cu diferite navete spatiale. Primele 2 zboruri imi aduc castiguri mici si de-abia imi platesc chiria si mancarea in Poarta. Ma indragostesc de Klara, trainer in Poarta. Sa ma-ncumet sa-mi iau zborul este de fiecare o decizie a naibii de grea. O sa ma mai intorc , ma risc? Ultimul zbor ( ca si primul ) il fac in echipaj si cu Klara. Ma intorc singur fiindca ceilalti 9 au ramas captivi intr-o discontinuitate a timpului, o gaura neagra. Sunt extrem de ravasit fiindca nu stiu cum am facut de eu am supravietuit, adica m-am intors fiindca ceilalti nu se puteau numi morti. M-am imbogatit asa cum nu am sperat, dar am nevoie de un psiholog care sa ma ajute sa nu o iau razna fiindca ma simt vinovat de „moartea”celorlalti, dar mai ales a Klarei.

Povestea lui Pohl este minunata ca idee SF a anilor 70, dar m-au convins mai putin dialogurile tehnice de psihanaliza, subtiri si burdusite bine cu asa-zisele izbucniri , jeturi de furie sau deznadejde ale Robinetului.

Cartea este de neratat pentru fani si se citeste in 7 ore pe Pamant stand in pat. Daca o cititi calatorind intr-o naveta cu o viteza spre a luminii, la intoarcere o sa constatati ca v-a luat o „viata” !

 

Despre cezar

ride in black, think in white !
Galerie | Acest articol a fost publicat în carti și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

