Tehnica la motociclete


Motocicleta este un vehicul deschis. Pilotul sta in sa sau in picioare pe sa, poate sta cu spatele la directia de mers, poate fi remorcat, doar agatat de ghidon sau de sa. Motocicleta se conduce activ, iar pilotul isi foloseste muschii pentru a pastra traiectoria propusa, inclinandu-se cand pe stanga, cand pe dreapta. Chestiile astea, care pot crea milioane de studii de caz in dinamica miscarii, face imposibila dezvoltarea unor sisteme ca in cazul autoturismelor. In plus, piata relativ mica , costurile, fac ca demersul sa se concetreze doar pe cateva organe ale motocicletei : motorul, cadru cu suspensia si sistemul de franare.

Motorul beneficiaza de aliaje mai bune, cu limita de dezvoltare, pretul materialului. Sisteme de admisie si evacuare, plus distributie mereu imbunatatite, echivalente cateodata cu cele folosite in Formula 1. La 15.000 rot/min arderea eficienta a combustibilului e o provocare si tocmai din acest motiv puterea unui motor cu benzina este limitata de turatie. Vorbim si de o cutia de viteze cu niste provocari serioase la 15.000 rot/min. Ce avem in final? 170 CP/ 1000 cmc si greutate redusa a motorului. (Sa nu uitam ca tehnologie inseamna greutate din ce in ce mai ridicata, daca am pastra acelasi material.)

Cadrul poate fi extrem de rigid, ajutat de o suspensie perfect „maritata” cu el, avem un handling perfect. Proiectantii se mai joaca un pic cu puzzle-ul centrelor de greutate si castiga cei cu un mix bun. Mai apar mici erori de necorectat, cum ar fi : ” de ce dracu’ au pus scaritele pasagerului prea in spate si prea sus! „, ori ” tobele astea imi ard pielea cand nu ma astept !”

Sistemul de franare poate fi perfect proiectat sau ulterior bine setat pentru un anume stil de calarit. ABS ? Nu e niciunul perfect la moto si e mereu prea scump. Mai mult apar mereu probleme legate de interactiunile cu calea de rulare, adica unii au des cate o roata pe sus, iar ABS-ul uraste treaba asta. Sa luam un R1 si sa ne gandim ca la 250 km/h abia isi tine roata din fata pe asfalt. Orice sistem de siguranta activa e de prea putin ajutator in astfel de cazuri, dar isi poarta greutatea si costul indiferent de situatie.

Intre timp, masinile ajung aproape de perfectiune si suporta orice aplicatie de tehnologie. Nu mai vorbesc de siguranta pasiva si confort. De aceea motocicleta pastreaza  si va pastra mereu acel background pasional brut ce reduce totul la esente.

Anunțuri

Despre cezar

ride in black, think in white !
Acest articol a fost publicat în motociclisme și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s