125 cmc. Scuter sau motocicleta?


Sa presupunem ca locuiesti intr-un oras mare in Romania , esti un tip modern si vrei sa-ti cumperi ceva pe doua roti ,motorizat. La inceput te gandesti ca ar fi interesant sa forjezi putin prin oras sau la drum lung asa cum vezi motociclistii. Poate te mai admira si vreo colega sau cunoscuta si iti creste ratingul. Apoi meditezi un pic si la scuterele ce bazaie rapid prin oras si se strecoara printre masini. Ar fi o optiune oricare, dar totusi sunt doua lucruri diferite, nu? Apoi iti dai seama ca tu ai vreo 2500 -3000 euro de cheltuit pe asa ceva si iata ca cele doua optiuni nu mai sunt atat de diferite. Pai cum? Dupa ce ai dat o raita prin magazinele de specialitate si ai inceput sa studiezi oferte de pret si specificatii tehnice. Ori ca iti  cumperi scuterul ori motocicleta, la bugetul tau toate au cam aceeasi putere, cam acelasi consum si cam aceiasi sarcina utila si viteza maxima. Sa fiu mai specific. La 2500 euro poti sa te gandesti la 125 cmc, 12-15 CP, in jur de 130 kg sarcina utila ( incarcare pe sa, sa zicem ), aproape 110 km/h si nu mai mult de 3-4 litri/100 km. Iti sunt suficiente cifrele de mai sus? Sa zicem ca par rezonabile, dar sa vedem la ce sunt bune!?

Motocicleta are un aspect mai barbatesc. Cateodata sunt atat de bine carenate incat numai pneul spate foarte suplu si toba de esapament subtire tradeaza motorul minion. 125 cmc inseamna turatii foarte ridicate. Daca ai si un turometru o sa te mire ca te urnesti de pe loc dupa 4000 rot/min, iar pentru acceleratii o sa turezi mai mereu in vecinatatea zonei rosii. Asa se intampla si la scutere, numai ca ele ascund in carenaj pneurile, iar toba va avea un aspect decorativ. Consumurile de benzina aproape coincid, fie in oras, fie in imprejurimile lui , poti parcurge cam 150 km fara sa alimentezi.

Si totusi, cand facem diferenta? Oricand, dupa ce m-am suit pe sa. Plec dimineata la 8 la servici. Port costum si cravata fiindca am niste intalniri. Saua e moale pe scuter si stau ca pe scaunelul din bucatarie cu genunchii in fata. Echilibrul este un pic compromis spre deosebire de motocicleta, dar voi ajunge sigur la birou cu pantalonii nesifonati intre pulpe. Daca nu ti i-a calcat nevasta, atunci vei aprecia enorm scuterul. Pozitia dreapta de pe scuter nu te va obliga sa-ti ancorezi perfect cravata. Daca iti flutura dupa gat e una, dar sa-ti mature rezervorul motocicletei e alta.. O sa ramaneti surprinsi, dar si pantofii sunt mai feriti de mizerie pe scuter.Nu mai vorbesc ca nu-i vei murdari de negreala ascunsa sub cauciucul schimbatorului de viteze. Negreala aia iese greu de pe un pantof care nu este negru. Daca esti domnisoara ma gandesc ca poti circula in conditii mai bune cu o fusta pe scuter, inclusiv ca pasagera. Ajuns la birou trag vehiculul pe trotuar si ma dezechipez de casca si manusi. Trotuarele inalte sunt mai dusmanoase cu scuterul meu, iar daca vreau sa le urc trebuie sa dozez bine acceleratia. Capacitatea de trecere e mai mica decat la motocicleta si trebuie sa ma ridic mereu de pe sa cand urc/cobor trotuarul. Pe scuter insa nu mi-am naclait gulerul camasii de la praf. Am parbriz. Casca o bag sub sa de unde imi scot geanta si laptopul. Imi indrept cravata si intru. O vara te poti duce asa la servici si n-o sa stie nimeni ca circuli cu scuterul. Daca vii cu motocicleta vor sti toti. Ai toate semnalmentele de motociclist : pantalonii sifonati, defilezi cu casca in mana si cravata uitata ancorata in curea sau in camasa. Intotdeauna iti va mai lua timp in plus sa ancorezi/dezancorezi pe sa geanta de servici. La scuter e altfel. Sub sa poti sa bagi si un bax de apa minerala(9L), iar pregatirea de meeting sau office nu dureaza un minut.

Seara ma intorc acasa. E ceva mai dificil sa feresc toate gropile ce se dezvolta in asfalt, numai ca pe scuter este mai periculos fiindca rotile sunt mai mici in diametru. Poti carta adancimea tuturor denivelarilor si gropitelor fiindca pneurile le vor studia in profunzime. O groapa nereperata poate sa insemne o zdruncinatura zdravana sau o cazatura. Motocicletele sunt mai sigure. In drum spre casa suna telefonul. Il simt in sacou. Bag mana , il scot si vad ca ma suna „Guvernul”. Opresc , ridic viziera de la casca fiindca-s pe scuter si aflu ca „primul ministru” vrea sa iau paine si alte mici cumparaturi de la colt. Dau sa sun, dar telefonul e mort deja. Pai, nu-i nimic, ridic saua, il conectez la priza de 12V si plec mai departe spre casa. Sunt obosit si am noroc ca pe scuter trebuie sa fii tare puturos. Nu misti decat bratele si incheietura dreapta, in special. Nu schimbi viteze, nu ambreiezi, nu faci mai nimic. Invartesti la acceleratie si pui frana. Perfect si pentru dame : mai putina coordonare. Dupa ce am umplut o sacosa la market, am agatat-o pe carlig in fata, intre picioare si am plecat acasa. Comod ; cu motocicleta cred ca mai faceam un drum.

A doua zi este week-end. Ma duc pana la socri, la 40 km de oras. La 80 km/h multe gazulite raman captive in bumbacul unui pulover si oricum , e bine sa-ti pui un echipament pe motocicleta. Macar geaca si manusile, nu? Pe scuter poti fi ferit de micutele zburatoare invizibile, dar tot te vei echipezi cumva. Ies din oras. Nu am bagaje la dus. Vantul a inceput sa bata usor si ma gandesc ca era mai bine sa ai un motor greu. Asta are vreo 120 kg. Am plecat in blugi si pana la urma voi resimti adierile mai reci in genunchi, dar mai la batranete. Pe scuter iti mai feresti ciolanele si incheieturile, dar inaintezi mai greu. Reprizele sunt mai puternice pe motor si echilibrul mai bun. Trec pe langa padure si simt mirosurile racoroase si umede. Astazi, in week-end, cutia de viteze manuala este mai distractiva, cele 30 de minute pana la destinatie sunt mai „fun”. Daca aveam un endurel desavarseam distractia cu o incursiune pe iarba sau macadam. In blugi , nu insa! Cu scuterul, exclus! Pana acasa stau in banda mea. Mai depasesc cate o Dacie respectabila sau cate un Matiz prapadit. Mai rau este sa prinzi un camion rapid cu norme de poluare „0” si trebuie sa inspiri fumul greu pana ce faci, in sfarsit, depasirea. Cu scuterul ma lasam pagubas, nu faceam depasirea. Si drumul asta avea niste gropi, iar suspensia mai tare decat cea de pe scuter m-a tinut mai bine pe asfalt. M-am intors dupa-amiaza. Mi-am curatat geaca de musculite , ca n-am parbriz( cum am zis) si am mai pierdut vreo 5 minute. Cam cat as fi pierdut mergand cu scuterul la un dus.

In a treia zi as putea sa aleg care merita sa fie cumparata. Scuterul !

Sunt mai comod si pe ploaie sunt sofer. Ma pot duce la servici fara sa fac compromisuri. Pot sa fac si cumparaturi de 2-3 zile intr-un top case care intregeste aspectul unui scuter mediu ca marime. Pot sa ma duc si la Snagov si la Ciorogarla destul de lejer, destul de rapid. Cu alte cuvinte, in oras este excelent, iar pentru drumuri mai lungi iei oricum, masina !

Motocicleta este mai distractiva, dar mai putin practica in oras. La drumuri mai lungute, prin imprejurimi, este aproape la fel de inutila si chinuitoare ca un scuter.

Combinatiile rationale sunt urmatoarele : Masina + scuter( 125 cmc) sau Masina + motocicleta ( mai mare de 600 cmc).

Despre cezar

ride in black, think in white !
Acest articol a fost publicat în motociclisme și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la 125 cmc. Scuter sau motocicleta?

  1. Alex zice:

    Chiar daca e postul vechi o sa las cateva comentarii:
    Deci la un buget de 2500 de euro tu iti iei un scuter de 125cc care prinde 110km/h?
    Eu mi-am luat un scuter kymco de 125 cu 400 euro, cu 130kg pe el (eu si 1 prieten) cu roata spate dezumflata am prins 80km/h.
    Cu o mica investitie poti sa maresti considerabil viteza: O toba sport, filtru sport, carburator mai bun etc.

Lasă un răspuns

